Екологія

Слава Ісусу Христу!

Сьогодні поговоримо з Вами про екологію, навколишнє середовище і те, що християнське суспільне вчення говорить про це. Розкриваючи цю тему, звернемося до енцикліки папи Франциска «Laudatosi'», де одразу з перших її сторінок прочитаємо тезу про те, що Земля є для нас наче б то сестрою, яка приймає нас у свої обійми і яка створює для нас усі необхідні умови і допомагає нам жити. Разом з тим Земля для нас є матір’ю, адже наше тіло складається з усіх елементів планети і саме тому турбота про Землю не є виключно турботою про якісь навколишні природні ресурси, які нас оточують, але є турботою про наше життя і життя всіх людей, які живуть на цілій планеті. В контексті цього Папа порушує низку проблем, які зараз актуальні для теми навколишнього середовища, це зокрема брак чистої питної води, втрата біологічного різноманіття, «культура відходів», що приводить до глобального засмічення планети, це також питання глобального потепління, яке сьогодні активно обговорюється і є результатом діяльності людини.

Отож, вияснюючи роль і завдання християнина у збереженні навколишнього середовища, папа Франциск закликає нас повернутися до початків сотворення світу. Бог, Який створив людину і Який спасає людину, є тим самим Богом, Який створив цей світ. Таким чином, наше життя на планеті вимірюється відношеннями людини до людини, людини до Бога, але і також людини до природи.І саме тому у нинішньої екологічної кризи є людське коріння, яке є результатом економіки споживання, нераціонального використання ресурсів, де людина і природа стали якимось чином суперниками. Також люди борються за володіння тими чи іншими ресурсами і така економіка споживання, таке нераціональне використання ресурсів є гріхом не лишень по відношенню до природи, але й також є порушенням принципу солідарності до майбутніх поколінь. Адже сьогоднішнє споживання ресурсів є настільки великим, що земля не встигає відновити їх, таким чином ми вичерпуємо всі природні надбання, всі надра природи і землі. Тому зараз ми ставимо під загрозу життя та існування наступних поколінь. Втім, говорить папа Франциск, ще  не пізно повернутися у правильне русло.

Загальним принципом віднови гармонії між людиною і Богом, людиною і людиною та людиною і природою є так звана «інтегральна» екологія, яка полягає не лише у вихованні свідомості сортувати сміття чи раціонально використовувати ресурси, а сягає значно глибшого. Екологічна криза є наслідком дій людини. Кожна людська дія є наслідком прийняття певного рішення. Таким чином екологія починається не на рівні безпосереднього спостереження екологічних змін чи якихось екологічних проблем, а на рівні прийняття нами щоденних рішень, на рівні прийняття рішення про те, який продукт нам купити або не купити, або яким чином організувати своє виробництво. Папа Франциск говорить, що у людства ще залишилася здатність співпрацювати, щоб будувати наш спільний дім. Людська істота ще здатна до позитивного втручання, ще не все втрачено, тому що людські істоти, які здатні до крайньої деградації, можуть також перемогти самі себе, повернутися до вибору добра та відродитися.

Підсумовуючи, папа Франциск закликає всіх і кожного, окремих людей і спільноти та всю глобальну спільноту до екологічного навернення, приймання краси навколишнього середовища як нашого спільного дому, про який потрібно піклуватися і берегти.


Остання зміна: понеділок 20 липня 2020 00:13